- Służą do wskazania pozycji elementu w sekwencji.
- Liczebniki porządkowe muszą zgadzać się pod względem rodzaju i liczby z rzeczownikiem, do którego się odnoszą.
- Od 11 częściej używa się liczebników głównych niż porządkowych.
Número (Liczba) | Masculino (Męski) | Femenino (Kobieca) |
---|---|---|
1º / 1ª | Primero (Pierwszy) | Primera (Pierwsza) |
2º / 2ª | Segundo (Drugi) | Segunda (Druga) |
3º / 3ª | Tercero (Trzeci) | Tercera (Trzecia) |
4º / 4ª | Cuarto (Czwarty) | Cuarta (Czwarta) |
5º / 5ª | Quinto (Piąty) | Quinta (Piąta) |
6º / 6ª | Sexto (Szósty) | Sexta (Szósta) |
7º / 7ª | Séptimo (Siódmy) | Séptima (Siódma) |
8º / 8ª | Octavo (Ósmy) | Octava (Ósma) |
9º / 9ª | Noveno (Dziewiąty) | Novena (Dziewiąta) |
10º / 10ª | Décimo (Dziesiąty) | Décima (Dziesiąta) |
Wyjątki!
- "Primero" y "tercero" tracą końcowe "o" przed rzeczownikami rodzaju męskiego w liczbie pojedynczej.
Ćwiczenie 1: Los números ordinales
Instrukcja: Wstaw poprawne słowo.
séptimo, quinto, primer, sexto, cuarta, primero, tercer, octavo
Ćwiczenie 2: Wielokrotny wybór
Instrukcja: Wybierz poprawne rozwiązanie
1. El ______ capítulo es muy interesante.
(______ rozdział jest bardzo interesujący.)2. Ella vive en el ______ piso de este edificio.
(Ona mieszka na ______ piętrze tego budynku.)3. El ______ día de la semana es miércoles.
(______ dzień tygodnia to środa.)4. Recuerdo el ______ concierto con mucho cariño.
(Pamiętam ______ koncert z wielką sympatią.)5. El ______ alumno llegó tarde a clase.
(______ uczeń spóźnił się na zajęcia.)6. Recordamos el ______ aniversario de la empresa.
(Pamiętamy ______ rocznicę firmy.)