- Czas przeszły prosty (pretérito indefinido) używany jest do opisywania czynności, które rozpoczęły się i zakończyły w przeszłości oraz do opowiadania o serii zdarzeń, które miały miejsce w przeszłości.
- Czas przeszły niedokonany jest używany do opisywania sytuacji lub czynności trwających w przeszłości.
- Imperfekt można używać do opisywania kontekstu, a indefinido do określonych, konkretnych czynności.
Tiempo verbal (Czasownik) | Regla (Zasada) | Ejemplo (Przykład) |
---|---|---|
Pretérito Indefinido | Una acción que pasó y terminó en el pasado (Czasownikowa czynność, która zdarzyła się i zakończyła w przeszłości) | Aprobé el máster en 2022 (Zdałem magisterium w 2022 roku) |
Pretérito Indefinido | Evento en el pasado (Wydarzenie w przeszłości) | El profesor suspendió la clase por la lluvia (Profesor odwołał zajęcia z powodu deszczu) |
Pretérito Imperfecto | Acción habitual o repetida en el pasado (Czynność zwyczajowa lub powtarzana w przeszłości) | Siempre enseñaba en la escuela primaria (Zawsze uczyłem w szkole podstawowej) |
Pretérito Imperfecto | Cómo era un lugar o situación en el pasado (Jak wyglądało miejsce lub sytuacja w przeszłości) | La escuela era antigua y tenía patio grande (Szkoła była stara i miała duży plac zabaw) |
Pretérito Imperfecto + Pretérito Indefinido | El imperfecto describe la situación y el indefinido dice qué pasó (Imperfekt opisuje sytuację, a indefinido mówi, co się wydarzyło.) | Mientras veníamos de clase, llamó mi madre (Podczas gdy przychodziliśmy z lekcji, zadzwoniła moja mama) |
Wyjątki!
- Oba czasy mogą występować w tej samej narracji.
Ćwiczenie 1: ¿El pretérito imperfecto o el pretérito indefinido?
Instrukcja: Wstaw poprawne słowo.
encontré, suspendimos, explicaba, organizó, enseñabas, venía, aprobé, escribían, venían, tenía
1.
Aprobar:
El año pasado ... el máster en biología.
(W zeszłym roku zdałem magisterium z biologii.)
2.
Venir, Encontrar:
Mientras ... del instituto, me ... con Ana.
(W drodze ze szkoły spotkałem się z Aną.)
3.
Enseñar:
¿Tú también ... en la escuela primaria?
(Czy też uczyłeś w szkole podstawowej?)
4.
Organizar:
El director ... un viaje muy divertido el año pasado.
(Dyrektor zorganizował bardzo zabawną wycieczkę w zeszłym roku.)
5.
Venir:
Ellos ... todos los días en bicicleta.
(Jeździli codziennie rowerem.)
6.
Suspender:
Nosotros ... la prueba de matemáticas.
(Nie zaliczyliśmy testu z matematyki.)
7.
Tener:
La escuela secundaria ... un gimnasio muy grande.
(Szkoła średnia miała bardzo dużą salę gimnastyczną.)
8.
Explicar, Escribir:
Mientras el profesor ..., los alumnos ... notas.
(Podczas gdy nauczyciel tłumaczył, uczniowie robili notatki.)
Ćwiczenie 2: Wielokrotny wybór
Instrukcja: Wybierz poprawne zdanie zgodnie z użyciem czasu przeszłego niedokonanego lub czasu przeszłego dokonanego w każdym kontekście.
1.
Błąd: „jugué” jest w czasie dokonanym, nie używa się go do czynności nawykowych; należy użyć niedokonanego „jugaba”.
Błąd: „fui” jest w czasie przeszłym dokonanym wskazującym na pojedyncze zdarzenie, ale czynność jest nawykowa; należy użyć czasu niedokonanego „era”.
2.
Błąd: „tomaban” (niedokonany) wskazuje na czynność nawykową, ale to zdarzenie pojedyncze; należy użyć dokonany „tomaron”.
Błąd: „explicaba” (niedokonany) wskazuje na czynność trwającą, ale tutaj jest to zdarzenie pojedyncze; należy użyć dokonany „explicó”.
3.
Błąd: „sonaba” (niedokonany) wskazuje na czynność trwającą, ale telefon zadzwonił w konkretnym momencie; należy użyć dokonanego „sonó”.
Błąd: „estudié” (czas dokonany) wskazuje na zakończoną czynność, ale tutaj jest czynność trwająca; należy użyć niedokonanego „estudiaba”.
4.
Błąd: „wczoraj” wskazuje na konkretny moment, co jest sprzeczne z „zawsze” i czasem niedokonanym; powinno być dokonane bez „zawsze”.
Błąd: „desayuné” jest w czasie dokonanym, co jest niezgodne z „zawsze”, które wskazuje na nawyk; należy użyć niedokonanego „desayunaba”.