Wytyczne nauczania +/- 15 minut

Audio i wideo

  1. Czas przeszły prosty (pretérito indefinido) używany jest do opisywania czynności, które rozpoczęły się i zakończyły w przeszłości oraz do opowiadania o serii zdarzeń, które miały miejsce w przeszłości.
  2. Czas przeszły niedokonany jest używany do opisywania sytuacji lub czynności trwających w przeszłości.
  3. Imperfekt można używać do opisywania kontekstu, a indefinido do określonych, konkretnych czynności.

 

Tiempo verbal (Czasownik)Regla (Zasada)Ejemplo (Przykład)
Pretérito IndefinidoUna acción que pasó y terminó en el pasado (Czasownikowa czynność, która zdarzyła się i zakończyła w przeszłości)Aprobé el máster en 2022 (Zdałem magisterium w 2022 roku)
Pretérito IndefinidoEvento en el pasado (Wydarzenie w przeszłości)El profesor suspendió la clase por la lluvia (Profesor odwołał zajęcia z powodu deszczu)
Pretérito ImperfectoAcción habitual o repetida en el pasado (Czynność zwyczajowa lub powtarzana w przeszłości)Siempre enseñaba en la escuela primaria (Zawsze uczyłem w szkole podstawowej)
Pretérito ImperfectoCómo era un lugar o situación en el pasado (Jak wyglądało miejsce lub sytuacja w przeszłości)La escuela era antigua y tenía patio grande (Szkoła była stara i miała duży plac zabaw)
Pretérito Imperfecto + Pretérito IndefinidoEl imperfecto describe la situación y el indefinido dice qué pasó (Imperfekt opisuje sytuację, a indefinido mówi, co się wydarzyło.)Mientras veníamos de clase, llamó mi madre (Podczas gdy przychodziliśmy z lekcji, zadzwoniła moja mama)

 

Wyjątki!

  1. Oba czasy mogą występować w tej samej narracji.

Ćwiczenie 1: ¿El pretérito imperfecto o el pretérito indefinido?

Instrukcja: Wstaw poprawne słowo.

Pokaż tłumaczenie Pokaż odpowiedzi

encontré, suspendimos, explicaba, organizó, enseñabas, venía, aprobé, escribían, venían, tenía

1. Aprobar:
El año pasado ... el máster en biología.
(W zeszłym roku zdałem magisterium z biologii.)
2. Venir, Encontrar:
Mientras ... del instituto, me ... con Ana.
(W drodze ze szkoły spotkałem się z Aną.)
3. Enseñar:
¿Tú también ... en la escuela primaria?
(Czy też uczyłeś w szkole podstawowej?)
4. Organizar:
El director ... un viaje muy divertido el año pasado.
(Dyrektor zorganizował bardzo zabawną wycieczkę w zeszłym roku.)
5. Venir:
Ellos ... todos los días en bicicleta.
(Jeździli codziennie rowerem.)
6. Suspender:
Nosotros ... la prueba de matemáticas.
(Nie zaliczyliśmy testu z matematyki.)
7. Tener:
La escuela secundaria ... un gimnasio muy grande.
(Szkoła średnia miała bardzo dużą salę gimnastyczną.)
8. Explicar, Escribir:
Mientras el profesor ..., los alumnos ... notas.
(Podczas gdy nauczyciel tłumaczył, uczniowie robili notatki.)

Ćwiczenie 2: Wielokrotny wybór

Instrukcja: Wybierz poprawne zdanie zgodnie z użyciem czasu przeszłego niedokonanego lub czasu przeszłego dokonanego w każdym kontekście.

1.
Error: 'jugué' está en indefinido, no se usa para acciones habituales; debe usarse imperfecto 'jugaba'.
Error: 'fui' está en pretérito indefinido indicando acción puntual, pero la acción es habitual; debe usarse imperfecto 'era'.
2.
Error: 'tomaban' (imperfecto) indica acción habitual, pero aquí es un evento puntual; debe usarse indefinido 'tomaron'.
Error: 'explicaba' (imperfecto) indica acción en progreso, pero aquí es un evento puntual; debe usarse indefinido 'explicó'.
3.
Error: 'sonaba' (imperfecto) indica acción en progreso, pero el teléfono sonó en un momento puntual; debe usarse indefinido 'sonó'.
Error: 'estudié' (indefinido) indica acción terminada, pero aquí es acción en progreso; debe usarse imperfecto 'estudiaba'.
4.
Error: 'ayer' indica un momento específico, incompatible con 'siempre' y el imperfecto; debería ser indefinido sin 'siempre'.
Error: 'desayuné' está en indefinido, incompatible con 'siempre' que indica hábito; debe usarse imperfecto 'desayunaba'.