Rozmowa
1. | Luis: | Buenos días. ¿Me podrías ayudar? Estoy buscando una novela de Gabriel García Márquez. | (Dzień dobry. Czy mógłbyś mi pomóc? Szukam powieści Gabriela Garcíi Márqueza.) Pokaż |
2. | Bibliotecaria: | ¡Claro! ¿Puedo ver tu tarjeta de la biblioteca? | (Oczywiście! Czy mogę zobaczyć twoją kartę biblioteczną?) Pokaż |
3. | Luis: | Sí, aquí la tengo. Me gustaría leer algo de literatura latinoamericana. | (Tak, tutaj ją mam. Chciałbym przeczytać coś z literatury latynoamerykańskiej.) Pokaż |
4. | Bibliotecaria: | En ese caso, te recomendaría Cien años de soledad. Es muy popular. | (W takim razie poleciłbym ci Sto lat samotności. Jest bardzo popularna.) Pokaż |
5. | Luis: | Perfecto. ¿En qué sección está? | (Perfekcyjnie. W której sekcji się znajduje?) Pokaż |
6. | Bibliotecaria: | Está en la sección de novela moderna, al fondo, cerca de la sala de lectura. | (Jest w sekcji powieści współczesnej, na końcu, blisko czytelni.) Pokaż |
7. | Luis: | Gracias. ¿Cuántos días podría tener el libro? | (Dziękuję. Na ile dni mogę wypożyczyć tę książkę?) Pokaż |
8. | Bibliotecaria: | Si no hay reservas, te lo prestaríamos por 15 días. Después, deberías devolver el libro. | (Jeśli nie ma rezerwacji, pożyczylibyśmy ci ją na 15 dni. Potem powinieneś oddać książkę.) Pokaż |
9. | Luis: | Muy bien. También me interesa encontrar un cuento de hadas para mi sobrino. | (Bardzo dobrze. Interesuje mnie także znalezienie bajki dla mojego siostrzeńca.) Pokaż |
10. | Bibliotecaria: | Tenemos una colección infantil. Allí encontrarías muchos cuentos clásicos. | (Mamy kolekcję dla dzieci. Tam znalazłbyś wiele klasycznych bajek.) Pokaż |
11. | Luis: | ¡Genial! Si tengo más tiempo, investigaré sobre la poesía española también. | (Świetnie! Jeśli będę miał więcej czasu, również poszukam informacji o poezji hiszpańskiej.) Pokaż |
12. | Bibliotecaria: | Cuando quieras, podemos ayudarte. Incluso puedes usar el catálogo digital para buscar más obras. | (Kiedy chcesz, możemy ci pomóc. Możesz nawet użyć katalogu cyfrowego, aby wyszukać więcej dzieł.) Pokaż |
13. | Luis: | ¡Genial! Gracias por tu ayuda, ¡muy amable! | (Świetnie! Dziękuję za pomoc, bardzo miło z twojej strony!) Pokaż |
Ćwiczenie 1: Pytania do dyskusji
Instrukcja: Omów pytania po wysłuchaniu nagrania lub przeczytaniu tekstu.
- ¿Qué tipo de literatura quiere leer Luis?
- ¿Por cuántos días puede tener prestado el libro?
- ¿Qué otro tipo de libro busca Luis para su sobrino?
- ¿Qué libro leerías si tuvieras una tarde libre?
- ¿Te gustaría visitar la biblioteca nacional de tu país?
Jakiego rodzaju literaturę chce czytać Luis?
Na ile dni można wypożyczyć książkę?
Jaki inny rodzaj książki szuka Luis dla swojego siostrzeńca?
Jaką książkę przeczytałbyś, gdybyś miał wolne popołudnie?
Czy chciałbyś odwiedzić narodową bibliotekę swojego kraju?
Ćwiczenie 2: Uzupełnij luki i dokończ zdania
Instrukcja: Wstaw poprawne słowo.
literatura, tarjeta de la biblioteca, recomendaría, cuento de hadas, el catálogo digital
1.
Cuando quieras, podemos ayudarte. Incluso puedes usar ... para buscar más obras.
(Kiedy tylko chcesz, możemy Ci pomóc. Możesz nawet skorzystać z katalogu cyfrowego, aby poszukać więcej dzieł.)
2.
En ese caso, te ... Cien años de soledad. Es muy popular.
(W takim razie poleciłbym Ci Sto lat samotności. Jest bardzo popularna.)
3.
Muy bien. También me interesa encontrar un ... para mi sobrino.
(Bardzo dobrze. Również interesuje mnie znalezienie bajki dla mojego siostrzeńca.)
4.
Sí, aquí la tengo. Me gustaría leer algo de ... latinoamericana.
(Tak, mam ją tutaj. Chciałbym przeczytać coś z literatury latynoamerykańskiej.)
5.
¡Claro! ¿Puedo ver tu ...?
(Oczywiście! Czy mogę zobaczyć twoją kartę biblioteczną?)